De museumtuin ligt er dankzij de Tuinstruiners weer prachtig bij.

Publicatiedatum: 30 maart 2024

Vandaag zijn ‘De Tuinstruiners’ bij museum Soest weer begonnen met het onderhoud van de museumtuin. Ze waren vandaag met 12. Eén tuinstruiner was verhinderd.  De naam van de groep is ook ‘De Tuinstruiners’. Na de winter waren ze er vandaag weer voor het eerst. Tijdens de winter komen ze individueel ook wel even langs om te kijken of alles goed gaat in de tuin en bij noodzaak wordt het direct weer opgepakt. Elke laatste vrijdag van de maand komen ze in de tuin werken. Voor dit jaar hadden ze ook weer meer dan 1000 bloembollen gepoot. Vandaag gestart met het wieden van het onkruid en het laatste blad opgeruimd, toch wel weer vier bruine containers vol en nog een hoopje achter de heg voor als de containers weer leeg zijn. Ze laten altijd wat blad voor de winter liggen als bodembedekking.  Dankzij deze groep heeft het museum al jaren een mooie kloostertuin.  De groep is erg trouw. Op hun eerste tuindag hebben ze met elkaar een bord onthult waarop vermeld staat dat zij de tuin van het museum onderhouden.  Er wordt wel eens gevraagd door bezoekers en wandelaars wie de tuin onderhouden. Ook worden er regelmatig foto’s gemaakt van de tuin en vooral nu de tulpen in bloei komen. Het was een feestelijke start met het onthullen van het bord,  iets lekkers bij de thee verzorgt door Joke Bosland en Maruscha Gaasenbeek had voor alle tuinstruiners een mooie kaart gemaakt (knipselwerk) met tulpen. Ze hadden het dik verdiend. De tuin ligt er weer prachtig bij.

Museum Soest is erg blij met deze groep enthousiaste vrijwilligers. Zonder hen hadden we niet zo’n mooie kloostertuin.