Van eerste steen naar laatste steen

Publicatiedatum: 12 mei 2024

In Museum Soest is een mooie plek gevonden voor de eerste steen afkomstig uit het nu gesloopte politiebureau Raadhuisplein Soest.

Het was de eerste steen die door de toenmalige Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht is gemaakt. In de eerste steen is een oorkonde gemetseld.  De oorkonde is op 16 september 1985 door de commissaris en de toenmalige burgemeester van Soest ondertekend. Op de steen staat vermeld ‘Welkom wie g’ook zijt. Hier geeft men hulp en veiligheid’.

De steen staat nu in de hal van het museum onder het glas in lood raam wat afkomstig is uit het oude politiebureau wat was gevestigd in de Van Weedestraat 3.

Op de foto Rinke Schuitemaker gemeente Soest en Cees Vos museum Soest.  Geflankeerd door twee medewerkers van het sloopbedrijf die de sloop van het politiebureau ter hand hebben genomen en die de steen zeer zorgvuldig bij het museum hebben afgeleverd en geïnstalleerd.

Een stukje politiegeschiedenis compleet in het museum. De steen weegt zo’n 100 a 120 kilo.  Dus de eerste steen als laatste steen naar het museum.

Bert Revier uit Soest die werkzaam is geweest op het politiebureau in Soest was zo alert te melden dat de steen een mooie toevoeging zou zijn bij het glas in lood raam.