Open Monumentendagen 9 en 10 september 2023.

Tijdens de VriendenLoterij Open Monumentendag openen duizenden monumenten in heel Nederland in het tweede weekend van september gratis hun deuren voor publiek. Met VriendenLoterij Open Monumentendag vergroten alle deelnemers de aandacht voor monumenten door het bijzondere Nederlands cultureel erfgoed toegankelijk te maken voor een breed publiek. Open Monumentendagen worden georganiseerd door lokale comités door het hele land met Nederland Monumentenland als landelijke coördinator en wordt mede mogelijk gemaakt door onze hoofdpartner VriendenLoterij.

In Soest en Soesterberg worden de Open Monumentendagen georganiseerd door de Stichting Comité Open Monumentendagen Soest en Soesterberg. Dit jaar doen we weer mee op beide dagen. Het comité is volop bezig met de organisatie voor 9 en 10 september.

Programma  Open Monumentendagen op 9 en 10 september.

Zaterdag 9 september.

Opening bij museum Soest om 13.00 uur.

Opening door wethouder A.Treep.

Met medewerking van:

• Jachthoornblaasgroep Eemland.
  • Museum Soest.

Bustocht door Soest.

De bus vertrekt om 13.00 uur vanaf museum Soest voor een verrassingstocht langs monumenten in Soest. De bus is rond 17.00 uur weer terug bij museum Soest. Onderweg wordt er hier en daar even uitgestapt voor een korte wandeling. In de bus zijn vertellers aanwezig.

Deze trip gaat op inschrijving en VOL = VOL. Gaat u met ons mee geef u dan vóór 7 september 2023 op bij Bert Krijger: E mail adres bertkrijger@outlook.com (voorkeur) of telefonisch 06-54733996.

Oude Kerk

Bezichtiging kerktuin van 14.00 uur tot 16.00 uur.

Optreden in de kerk door het koor Esklein.

1e optreden om 14.00 uur

2e optreden om 15.30 uur.

Torenbeklimming om 14.00 uur.

(Van te voren opgeven bij Frans Hoogeweg e mail: frhoogeweg@telfortglasvlezel.nl  of mobiel: 06-25318358.

Petrus en Pauluskerk

De kerk is open van 14.00 uur tot 17.00 uur. Expositie over o.a. hongerdoeken en van kleding bij kerkelijke vieringen en rituelen. Mogelijkheid om zelf kaarsje op te steken en regelmatig orgelmuziek.

Museum Soest

Van 13.00 uur tot 17.00 uur

Gehele museum met specifieke aandacht voor  de ‘Ambachtenzolder’ en het schoolklasje waar kinderen de Molen De Windhond, zeepaardjes en teckels kunnen knippen. De kinderen krijgen een knippakketje mee naar huis van de Petrus en Pauluskerk.

Demonstraties Glas in lood maken (in het museum).

De oude ambachten worden (buiten voor het museum) aangevuld met:

• Stoelen matten
  • Manden vlechten
  • Kaart en band Weven
  • Kralen breien.

Vanaf vier marktkramen worden demonstraties gegeven.

Molen De Windhond

Tijdens openingstijden te bezoeken van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Kan gecombineerd worden met wandeling met QR codes over De Engh.

De Paardenkamp.

In het kader van de Open Monumentendagen stelt De Paardenkamp haar deuren open van 13.00 tot 16.00 uur.

Boerderij Het Gagelgat

In het kader van de Open Monumentendagen stelt de boerderij Het Gagelgat haar deuren open van 13.00 tot 16.00 uur.

Zondag 10 september.

Bustocht door Soest.

Oude Kerk.

Orgelbezichtiging en klankdemonstratie in de vorm van een klein concertje.

13.45 – 14.30 uur

15.30 uur – 16.15 uur

Kerktuin bezichtiging:

14.00 uur  – 16.00 uur

Torenbeklimming om 14.00 uur.

(Voor de torenbeklimming van te voren opgeven bij Frans Hoogeweg e mail: frhoogeweg@telfortglasvlezel.nl  of mobiel: 06-25318358.

Petrus en Paulus kerk.

De kerk is open van 13.30 uur tot 16.00 uur.

13.30 uur Live muziek.

14.00 – 14.30 uur:

Lezing door Marijke Egelie-Smulders over de historie en betekenis van hongerdoeken.

14.45 uur Live muziek.

15.15 – 15.45 uur:

Lezing door Wies Sarot over kerkelijke rituelen, in het bijzonder over het gebruik van water.

Museum Soest

Demonstraties Glas in lood maken (in het museum).

Molen De Windhond

Tijdens openingstijden te bezoeken van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Kan gecombineerd worden met wandeling met QR codes over De Engh.

De Paardenkamp.

Boerderij Het Gagelgat

Aanvulling:

Groot Gaesbeeker Gilde.

Ook het Groot Gaesbeeker Gilde van Soest is van de partij en wel op 10 september.  Op 10 september verzorgt het Gilde bij het Gagelgat om 13.45 uur en om 14.15 uur een optreden. Rond 15.30 uur verzorgt het Gilde nog een optreden bij museum Soest.

Op korte termijn wordt hier ook het volledige programmaboekje geplaatst.

Voor vragen kunt u altijd terecht bij Cees Vos, e-mail: cees.vos@oudsoest.nl of telefonisch 06-28939510.