“De Kerstgroep – grenzeloos mooi”

Van 10 november 2023 tot en met 4 februari 2024.

Museum Soest verwelkomt van 18 november 2023 tot en met 4 februari 2024 de tentoonstelling van de landelijke vereniging ‘De vrienden van de Kerstgroep’ Nederland in museum Soest.

Er is veel te zien en daarnaast voor de kinderen een extra activiteit. Kom gratis twee engeltjes knippen uit papier: één om het Oude Klasje van museum Soest mee te versieren en één mag mee naar huis. Iedereen is welkom op vr. 8, woe. 13, woe. 20 en woe. 27 december in Museum Soest.

U als bezoeker bent van harte welkom tijdens de openingstijden op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13.30 uur tot 17.00 uur. Op 2e kerstdag zijn we ook open. Voor groepen zijn wij altijd open maar dan wel even reserveren. De entree voor volwassenen bedraagt € 6,00 per persoon, kinderen tot en met 12 jaar zijn gratis.

Het is dit jaar precies 800 jaar geleden dat Franciscus van Assisi in Greccio Italië, de aanzet gaf tot het gebruik van kerstgroepen.

Naar aanleiding hiervan hebben veel volkeren het kerstverhaal uitgebeeld in allerlei kunstuitingen, die vaak innig verweven zijn met hun eigen cultuur.

Op de tentoonstelling in Museum Soest ziet u kerstgroepen uit verschillende landen en schilderijen, borden met afbeeldingen van het kerstverhaal.

Ook hangen er kerstknipkunstwerken en zelfs knipkunstwerkjes in lucifersdoosjes met kerstvoorstellingen.

In verband met het herdenkingsjaar Franciscus 1223-2023, heeft de vereniging “Vrienden van de Kerstgroep” Nederland een boek uitgegeven met veel foto’s van kerstgroepen van over de gehele wereld: “De Kerstgroep- grenzeloos mooi”.

U ziet op de tentoonstelling ook enkele van de groepen die in het boek staan. Hieronder een video over de tentoonstelling.

Voor de vereniging was dit ook aanleiding om de leden te vragen hun exposities dit jaar dezelfde naam te geven.
De  exposanten die de tentoonstelling hebben samengesteld zijn:

Wim en Nelly Vellinga- Geerlings

Timothy Bottema